Pierwsze dotacje!
Dziś radosny dla nas dzień
Właśnie dowiedzieliśmy się, że zostały nam przyznane trzy dotacje do małych projektów, które niedawno napisaliśmy do Lidera Pojezierza.
Na wiosnę 2018 roku zaplanowaliśmy trzy atrakcje dla dzieci ze Szkoły Podstawowej w Trzcińsku-Zdroju:
1. Muzeum w szkole
Właśnie dowiedzieliśmy się, że zostały nam przyznane trzy dotacje do małych projektów, które niedawno napisaliśmy do Lidera Pojezierza.
Na wiosnę 2018 roku zaplanowaliśmy trzy atrakcje dla dzieci ze Szkoły Podstawowej w Trzcińsku-Zdroju:
1. Muzeum w szkole
Do
1945 r. Trzcińsko-Zdrój było miastem niemieckim, od tego czasu rozpoczęła się
jednak nowa karta w dziejach historii miasta, wtedy bowiem wkroczyły tu wojska
rosyjskie. Odtąd do Trzcińska-Zdroju - polskiego już miasta, przybywali
repatrianci z kresów wschodnich.
Z okazji
rocznicy tego wydarzenia szkoła zaprosiła do siebie Pana Mirosława Wójcika,
kolekcjonera, twórcę i założyciela Prywatnego Muzeum Regionalnego w Kierzkowie.
Pan Dyrektor jest wyjątkowym człowiekiem z niepowtarzalną osobowością. Jako
pasjonat historii naszego regionu dysponuje nie tylko ogromną wiedzą, ale
jednocześnie wspaniałym talentem do jej przekazywania. Potrafi bez końca
barwnie opowiadać o mało znanych zakamarkach czasu i przestrzeni naszej gminy,
wciągając jednocześnie słuchacza w świat wyobraźni, gdzie można jak żywe poznać
postaci i zdarzenia z przeszłości.
Gość
przywiezie ze sobą część swoich zbiorów z czasów II Wojny Światowej. Zaprezentowane
zostaną uczniom autentyczne zachowane przedmioty, których każdy uczeń będzie mógł
dotknąć, wziąć do ręki i zadawać wszystkie możliwe pytania.
Dodatkowym
tematem spotkania będzie również przestrzeganie bezpieczeństwa w razie
przypadkowego znalezienia przedmiotów nieznanego pochodzenia (niewybuchów). Uczniowie
zostaną poinstruowani jak zachować się w razie znalezienia niebezpiecznego
przedmiotu.
2. Gra terenowa
Działanie
polega na aktywnym zwiedzaniu miasta połączonego z poszukiwaniem ukrytych
punktów, w których znajdują się zabytki. Gra miejska jest nie tylko dobrą
zabawą, ale zwraca uwagę uczestników na ukryte walory i subtelności starego
miasta Trzcińska–Zdroju. Uczestnicy bawią się, a jednocześnie poznają,
odkrywają miasto z zupełnie innej perspektywy. Uczniowie podzieleni na grupy i
wyposażeni w mapy odkrywają obiekty, o których wcześniej nie wiedzieli. Trop
wyznaczają fotografie zabytków, trudnych do odnalezienia detali
architektonicznych, obiektów przyrodniczych i geologicznych, które po
połączeniu z treścią mapy w sposób bardzo pośredni i nieoczywisty, ale w końcu,
dzięki wnikliwej obserwacji otoczenia, stają się wskazówkami prowadzącymi do celu.
Po spacerze na uczestników będzie czekał
poczęstunek/drugie śniadanie – owoce, kanapki i napoje.
W Izbie Pamięci uczniowie oglądając
przedmioty codziennego użytku, którymi posługiwali się dawni mieszkańcy
miasteczka, rozwiążą kolejne zadania: na podstawie instrukcji obsługi będą
musieli odszukać odpowiednie narzędzia, nazwać naczynia służące do wypieku
chleba, napisać jak działa żelazko z duszą, rozpoznać wśród eksponatów lutownicę,
czy magiel. W drugiej części Izby Pamięci, gdzie znajduje się tzw. muzeum
geoparku, czyli ekspozycja o tematyce geologicznej, uczniowie uzupełnią karty
pracy wyszukując wiadomości na temat skał i skamieniałości oraz walorów
przyrodniczych naszego regionu.
Na zakończenie odbędzie się projekcja
archiwalnych filmów o Trzcińsku-Zdroju.
3. Outdoor - nauczanie przez działanie:
Działanie polega na organizacji wyprawy połączonej
z nauką w warunkach plenerowych dla grupy 10 dzieci ze Szkoły Podstawowej w
Trzcińsku-Zdroju.
W tygodniu poprzedzającym wyprawę dzieci przygotowują określone tematy
i materiały.
W dzień wyjazdu pakują swoje plecaki, namioty,
śpiwory i prowiant na przyczepkę i po południu jadą na rowerach w dzikie pole
na wyznaczone miejsce zbiórki. Tam rozbijają namioty, rozpalają ogniska, budują
latryny, przygotowują i jedzą wspólną kolację. Wspólnie i w małych grupach
rozwiązują i wypełniają różne zadania i dzielą się ich rezultatami z
pozostałymi uczestnikami wyprawy.
Drugiego dnia od rana przygotowywane jest
na ognisku wspólne śniadanie, dzieci dokańczają i podsumowują pracę rozpoczętą
poprzedniego wieczora, spisują swoje wrażenia, opinie i uwagi na temat
przeżytej przygody. Następnie wszyscy zbierają swoje rzeczy, składają namioty,
sprzątają miejsce po obozowisku, aby nie zostawić po sobie śladów.
W ciągu następnego tygodnia dzieci wraz z
nauczycielami omawiają zdobyte doświadczenia i przygotowują album pamiątkowy.
Ogromnie cieszy nas, że będziemy mogli zrobić coś dla dzieciaków, one pewnie będą cieszyły się najbardziej.